Formativní hodnocení

Poslední dubnový čtvrtek jsme se v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků u nás opět ponořili do formativního hodnocení s Mgr. Leonou Mechúrovou. Věnovali jsme se hodnotícím procesům, které se navzájem liší; jedny hodnotící procesy ověřují, zatímco jiné hodnotící procesy rozlišují. Charakterizovali jsme si rozdíly a význam těchto hodnotících procesů, povídali jsme hodně o zpětné vazbě, jejímž smyslem musí být vždy ovlivnit budoucnost, ovlivnit opakovaný výkon žáka. Zpětná vazba nemůže a nesmí být redukována pouze na známkování - klasifikaci. Informace nesená známkou je dnes často žáky i rodiči značně přeceňována. Přeceňován je také motivační efekt každé získané známky. Cílem zpětné vazby je vždy dosáhnout pozitivní změny ve výsledcích žáka. Formativní hodnocení – to je především měření pokroku každého žáka, to je získávání informací pro zlepšování procesu učení. Snad se nám to daří.