Dílny čtení v 5. třídě

Dílna čtení je u nás v 5. třídě pravidelnou a nedílnou součástí výuky českého jazyka - literární výchovy a dětmi velmi oblíbené. Je to jedna z možných cest, jak se žáky hledat smysl čtení.  Cílem je rozvíjení vědomého čtenářství a vytváření kladného vztahu k vlastní četbě, motivace pro celoživotní učení.

Ta poslední dílna byla na téma Hlavní hrdinové (co je na nich sympatické, co je na nich nesympatického).

Žáci si přinesli do školy svoji knížku, ti co zapomněli, využili fondu naší školní knihovny. Úvodem jsme si zopakovali pravidla čtenářské dílny a po krátké ukázce (jak pracovat a čeho si všímat, jak doplnit pracovní list)20 min samostatně četli.  Po uplynutí stanoveného doby začali pracovat na písemné části, doplnění pracovního listu. Pomocí metody Diamant se zamysleli nad charakterovými vlastnostmi hlavního hrdiny, jaký je, co dělá, co nedělá a jaký není. T- graf jim pomohl pochopit rozdíl mezi kladnými a zápornými vlastnostmi. Proč je to důležité?  Psaní zpětně ovlivňuje kvalitu čtení a hloubku porozumění. Následovalo sdílení prožitků z četby -  hovory o knihách ve dvojicích. Žáci si vzájemně představili své hrdiny, sdělovali pocity a zážitky z četby.

Díky dílnám čtení se stávají z žáků vyspělí čtenáři. To, že děti čtou a že je ve čtení rozvíjíme, znamená, že rozvíjíme jejich myšlení a schopnost porozumět nejen textům, ale i ostatním lidem a světu kolem nás.